Przewozy Regionalne ogłosiły trzy przetargi na dostawę trzech nowych spalinowych zespołów trakcyjnych oraz siedem elektrycznych zespołów trakcyjnych różnej długości. Ruszyło też postępowanie na używane ezt-y.
Przedmiotem pierwszego przetargu jest dostawa trzech fabrycznie nowych trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, które mają być przystosowane do poruszania się z prędkością maksymalną nie mniejszą niż 120 km/h. Dostawa pierwszego pojazdu ma nastąpić po 10 miesiącach od dnia podpisania umowy, drugiego w ciągu 11 miesięcy, a ostatniego po 12 miesiącach, jednakże nie później niż do końca 2017 r.
Kolejny przetarg obejmuje natomiast dostawę 7 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego z prędkością eksploatacyjną nie mniejszą niż 160 km/h na różnych kategoriach linii kolejowych na peronach o wysokości w przedziale 300-1000 mm. Zamówienie podzielone jest na dwa zadania. Pierwsza część obejmuje trzy sztuki czteroczłonowych ezt-ów, natomiast druga – cztery dwuczłonowe ezt-y. Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy, jednak nie później niż do 10 grudnia 2017 r.
Trzeci przetarg obejmuje z kolei dostawę czterech używanych dwuczłonowych ezt-ów. Pojazdy mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 roku. Zamawiający wymaga, by były one bezterminowo dopuszczone do eksploatacji na terenie Polski, posiadały świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego na czas nie krótszy niż cztery lata od dostawy do najbliższego, kolejnego 4. poziomu utrzymania. Termin realizacji zamówienia upływa 15 grudnia 2016 r.
Termin składania ofert we wszystkich postępowaniach mija 10 listopada. O wyborze w przypadku nowego taboru zadecydują cena (90%) oraz udzielenie zamawiającemu autoryzacji producenta pojazdów (10%). Natomiast w przypadku używanych pojazdów zadecyduje wyłącznie najniższa cena. Przewoźnik nie opublikował jeszcze specyfikacji nowych zamówień.
Powtórzone postępowanie
Warto przypomnieć, że pierwszy przetarg na dostawę nowego trzyczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego z opcją rozszerzenia zamówienia do 3 pojazdów Przewozy Regionalne ogłosiły już pod koniec maja. Wówczas w postępowaniu nie wpłynęła żadna oferta. O tym, dlaczego tak się stało,
piszemy tutaj.
Rozpisanie nowego postępowania na szt i przetargu na ezt było możliwe dzięki temu, że dwa tygodnie temu Przewozy Regionalne podpisały umowę kredytową na kwotę 629 mln złotych z konsorcjum banków Banku Gospodarstwa Krajowego, PKO BP i BZ WBK.
Pisaliśmy o tym tutaj.
Kwota kredytu to 629 mln złotych. Za te pieniądze spółka zmodernizuje 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 7 nowych oraz trzy autobusy szynowe. O strategii taborowej PR jako pierwszy informował "Rynek Kolejowy"
w tym miejscu.
Po raz pierwszy na plusie– Konsorcjum banków udzieliło nam kredytu nie dlatego, że nas lubią, a dlatego że nam zaufali. Uwierzyli w to, że nasz program naprawczy będzie realizowany, a kredyt spłacony –
mówił we wrześniu prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński. Natomiast w wywiadzie dla naszego miesięcznika Mamiński poinformował, że spółka po raz pierwszy w historii zanotuje dodatni wynik finansowy.
Piszemy o tym tutaj.
Warto zaznaczyć, że ostatni przetarg, na dostawę czterech używanych dwuczłonowych ezt-ów, nie będzie finansowany w ramach umowy kredytowej – jest to oddzielne zamówienie. Przewoźnik ma również szansę wziąć udział w projektach z tzw. Planu Junckera.
Piszemy o tym tutaj.